Fribeegolfia, porrastreeniä ja selkäkipuja

Kävin eilen kokeilemassa frisbeegolfia. Olen nuorempana pelannut minigolfia, joten sen säännöillä menimme. En siis tiedä onko oikeat säännöt, mutta hauskaa oli!




Matkan varrella oli Tervakosken kuntoportaat, Leijonaportaat, joten kävin tekemässä pikatreenin niissä ja niiden lähellä olevassa punnerrus kehikossa. Tässä minun treenini:
* Askelkyykyt ylös asti ( 76 porrasta)
* Punnerruksia 3 x10
* Pohjenousut seisten 3x20
* Lapapunnerrus 3x5


Neljä tehokasta liikettä. Ensin jaloille, rinnalle, pohkeille ja selälle. Monipuolinen koko kroppaa kuormittava treeni. Jos liikkeet on tuttuja ja osaat ne tehdä oikealla tekniikalla, kannattaa testata, mutta muista tehdä oman kuntotasosi mukaan!

Olen hirveän tyytyväinen, että pystyn jo taas treenailemaan. Minulla on aina ollut hivenen selkäkipuja, mutta vähän alle kaksi vuotta sitten selkäni tuli niin kipeäksi, että en yhtenä päivänä pystynyt kävelemään 4-5 tuntiin. Olin treenannut liian lujaa, liian isoilla painoilla ja unohtanut vatsan aktivoinnin kokonaan. Tai ei voi sanoa unohtanut, koska en vaan tiennyt siihen aikaan tarpeeksi treenatakseni terveellisesti.

Jouduin "suojelemaan" selkääni paljon tämän jälkeen ja kaikki liikkeet joissa tarvittiin keskivartalon tukea sattuivat. Päädyin tekemään keskivartaloa aktivoivia liikkeitä ja kun kävin salilla, käytin laitteita jotka tukivat samalla selkääni. Miestenpunnerruksia en voinut kuvitellakaan alussa tekeväni, itseasiassa vielä puoli vuotta sitten se ei onnistunut, koska asento pelkästään tuotti alaselkään suurta kipua. Ilokseni voin kuitenkin sanoa, että kuukausi sitten tein ensimmäisen kerran miesten punnerruksen!

Myös siitä on ollut paljon hyötyä, että kävin Trainer4Youn Personal Trainer koulutuksen, joten opin terveellisemmän tavan treenata. Myös Bailamaman äitiysliikunnan peruskurssista oli hyötyä koska siellä opin keskivartalon aktivoinnista paljon. Löysin siellä myös erkauneman itsestäni, vatsan yläosasta. Edellisestä synnytyksestä oli 10 vuotta aikaa, joten jos se ei ole ollut sieltä asti, niin melkeinpä sanon, että itse tein sen itselleni treenatessani. Sanonta tyhmästä päästä kärsii koko ruumis sopii tähän tarinaan hyvin.

Mutta nyt kaikki hyvin. Pitää vaan muistaa opitut asiat ja pystyn liikkumaan normaalisti. Elämä opettaa ja sitkeys palkitaan!
Treeniterveisin Mari



Kommentit

  1. Minun äidillä oli käynyt ihan samoin. Ei ollut treenatessa muistanut jännittää vatsaa niin se sanoi naks. Mutta kuulemma yksi kiropraktikon käynti riitti. https://www.kiropraktikkomattikuuri-riutta.fi/palvelut

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Selkä jutut on inhottavia. Minä kävin naprapaatilla ja sain tosi hyviä ohjeita. Ja se kyllä vemputti mua hoidon ajan ja sai taas vähän paremman olon minun selkääni.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pyöräilyä

Pikkulaukku

Paljon tylsää aikaa