Telttaretkellä Pirkan Taival, Päivä 1

Lähdin mieheni Zakarian kanssa yhden yön vaellus/telttaretkelle Sunnuntaina 23.6.2019. Olin aikaisemmin ostanut kartan, jossa on Pirkan taival-reitit ja siitä otimme pätkän vaellusreitiksemme. Päätimme lähteä Kurun seutuvilta Helvetinjärven kansallispuistoa kohti ja yöpyä Haukkajärven tuntumassa.

Tämä oli ensimmäinen vaellusretki, jonka aikana nukuin yhden yön teltassa. Retkeä varten piti miettiä ruoka ja juomapuoli kuntoon. Minulla ei ole vielä ostettuna mitään suodattimia vettä varten, mutta sen verran kartasta katoin, että vesipiste löytyy myös Haukkajärveltä Haukanhiedan rannan tuntumasta. Ja kuulemma järvivettä voi juoda jos sen keittää, mutta sitä ei nyt tällä retkellä kokeiltu.

Tässä meidän tarvikkeet retkelle. Näiden lisäksi 3 litraa vettä ensimmäiselle
 päivälle ja makuupussit ja teltta tietenkin. Minun reppu painoi 6kg ja mieheni 13kg.

Lähdimme taivaltamaan Kurusta Ruukintieltä puoli yksitoista. Minun äiteni oli niin kiltti, että toi meidät aloituspisteeseemme. Pidimme kolme lepotaukoa tämän päivän aikana. Pääosin oli reittimme hiekkatietä. Jopa kaksi kertaa eksyimme myös tämän päivän aikana. Reitti oli merkitty punaisilla merkeillä puissa, punaisilla nauhoilla tai punaisilla kepeillä. Punaiset nauhat olivat osittain ihan haalentuneet valkoisiksi auringossa. Sitten piti vaan luottaa, että nämä nauhat olivat reittimerkkejä.

Kovin oli myös paarmojen aluetta tämä taival. En yhtään liioittele jos sanon, että 80 prosenttia tämän päivän vaelluksesta paarmat olivat seuranamme. Yhdessä vaiheessa niitä oli 5 pörräämässä ympärillämme. Lopulta niistä ei enää jaksanut välittää, jos naaman viereen tuli pörräämään niin huitasi, mutta muuten ne saivat pörrätä rauhassa.

Löysimme myös lähteen matkan varrelta. Enää en muista missä kohdin oli, mutta kyllä se löytyy helposti jos samaa reittiä kulkee. Vähän oli kyllä likaisen näköistä vettä, että me emme uskaltaneet siitä juomavettä ottaa.

Viimein 21 kilsan (Polarin sykemittarin mukaan) jälkeen olimme määränpäässämme seitsemän aikaan Haukkajärvellä Haukkamaan teltta-alueella. Tämä oli kyllä ihana paikka. Heti illalla tuli mieleen, että olisi kiva, jos voisi viettää yhden päivän ihan siellä vaan, mutta koska olimme suunnitelleet olevamme vain yhden yön, ei meillä tarvikkeita olisi riittänyt jäädä pidemmäksi aikaan.

Keittelimme vedet ja teimme matkaruuat jotka olimme ostaneet. Niihin piti vaan lisätä kuuma vesi ja odottaa 10-15 min ja valmista tuli. Vähän oli maku suolainen ja minulle joka ei suolaa juuri käytä, sitä oli liikaa. Pakko oli kuitenkin syödä, koska energiaa tarvittiin myös seuraavaan päivään.

Olimme ainoat yöpyjät alueella, joten saimme olla hyvin rauhassa. Raskaan päivän jälkeen uni tulikin nopeasti.

Tässä vielä kuvia meidän ihanasta yöpaikastamme.