Ja se oli sitten Uniapneaa

Kirjoitin aikaisemmin siitä, kuinka verenpaineeni oli noussut ja sain verenpainelääkkeet työterveyshuollosta. Kuinka en suostunut hyväksymään, tätä diagnoosia ja otin yhteyttä terveyskeskukseen.
Tässä linkki, jos haluat lukea aikaisemman postaukseni:
https://untuvapilvi.blogspot.com/2020/02/elama-paas-yllattaa.html

Mutta lyhyesti tämä tarina. Terveyskeskuslääkäri päätteli, että verenpaineen nousu on stressin aiheuttamaa. Lepoa 3 viikkoa ja katsotaan sitten uudestaan. Palasin töihin ja ei vaan jaksa ni ei vaan jaksa. Taas lääkärille yhteydenotto ja nyt sitten uniapnea kokeisiin. Sain siis sen laitteen, joka puetaan yhdeksi yöksi ja se mittaa hengityskatkokset ym.

Ja tänään sitten lääkäri soitti, uniapneaahan sen on, lievä kyllä, mutta silti Uniapnea. 5min välein meikäläinen kuorsaa ja lopettaa hengittämisen. HUI!. Vaikka se ei ole iloinen uutinen, minä olin toisaalta todella iloinen tästä uutisesta. Jes, tälle on syy ja se ei ole minun pään sisäistä mieleen liittyvää. Uniapnea nostaa myös verenpainetta, joten se voi olla myös syy siihen.

Minä olen tässä parisen vuotta syönyt unilääkkeitä, kun en ole saanut nukutuksi, aina väsynyt. Lopetin unilääkkeet itse alkuvuodesta, kun totesin, että ei niistä mitään hyötyä ole. Olo oli pahempi. Sillä olikin hyvä mennä lääkäriin, koska ei voitu sanoa, että unilääkkeet väsyttää. (tämän olen siis aikaisemmasta elämästäni oppinut). Ja sitähän se lääkäri sitten tänään sanoikin, että unilääkkeet pahentaa uniapneaa.

Kyllä on huojentunut olo. Se kohta en pääse enää sängystä ylös ajatus, saa jäädä. Minulla on ainakin suuret odotukset, että nyt tämä helpottaa. Kaikki ylimääräinen väsymys, jos vaan saisi pois. Jaksaisi taas tehdä juttuja, voi että kun elämä olisi ihanaa. Nyt täytyy toivoa, että hoito auttaa.

Hoitona sain nyt ensin asentohoidon. Eli selällään ja mahallaan ei saisi nukkua. Tennispallot siis selkään vaan. Jos se ei auta, niin hammaslääkäriin kiskoja kyselemään. Koska lievä, ei laitehoitoa oteta ensimmäisenä, vaan kokeillaan muita ensin. Ja minä olen kyllä valmis kokeilemaan.

Kerrottakoon tässä nyt, että olen 150cm ja reilu 50kg painava. Lääkäri sanoi, että on yleensä isokokokoisten keski-ikäisten miesten ongelma ja että on erittäin harvinaista, että minun kokoinen sairastaa Uniapneaa.

Siis aikuisten oikeasti, vaatikaa sitä hoitoa, tutkimuksia jne jos siltä tuntuu. Se että sinä et ole "oikean" kokoinen, että "normaalisti" sinulla ei voisi olla jotain sairautta jne, ei tarkoita että sinulla sitä ei ole. Minä olen siitä kyllä hyvä esimerkki.

Nyt vaan mietityttää kuinka kauan minulla on tämä voinut olla? Elämä on heitellyt ympärinsä, joten olen aina pistänyt elämän tilanteet väsymyksen syyksi. Siksi halusin kirjoittaa tämän tarinani myös tänne. Ehkä joku lukee tämän ja osaa sen mukaan hakea apua, jos on samanlaisia juttuja kuin minulla.

Jos sinulla on kokemuksia Uniapneasta, niin viestiä saa laittaa. Minulle tosi uusi juttu, joten tukea tarvitaan.

Nukutaan hyvin Terveisin -Mari




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pyöräilyä

Pikkulaukku

Paljon tylsää aikaa